امنیت سایبری سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا

احمدیان : مشاور ، مجری و مدرس / دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

مصاحبه  پیرو حمله به سامانه هوشمند سوخت

مصاحبه پیرو حمله به سامانه هوشمند سوخت

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، روز سه‌شنبه 4 آبان تمام کشور درگیر یک اختلال در سامانه هوشمند سوخت شدند. مراجعه‌کنندگان به جایگاه‌های سوخت با پیام‌هایی از قبیل «حمله سایبری» و شماره تلفن ۶۴۴۱۱ بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌ها مواجه می‌شدند. این موضوع واکنش‌های گوناگونی در میان مردم و کارشناسان امنیت سایبری داشت که همواره نگرانی و دغدغه‌های خود را بیان می‌کنند.

محمد مهدی احمدیان مشاور، مجری و مدرس حوزه امنیت سایبری سیستم های کنترل و اتوماسیون صنعتی در مصاحبه با افتانا می‌گوید:

متأسفانه کشور عزیزمان ایران از سال 1389-1388 به شکل جدی و علنی درگیر جنگ‌های سایبری از سوی کشورهای متخاصم شده است و در این سال‌ها تجارب متعدد مواجهه با حملات سایبر-فیزیکی را در سازمان‌ها و صنایع متعدد کشور داشته‌ایم.

روند این حملات در این سال‌ها ادامه داشته و هر ساله شاهد حوادث متعددی در صنایع و سازمان‌ها هستیم که در بسیاری از موارد با وجود زحمات مدیران و کارشناسان مربوطه، منشأ سایبری برای آن‌ها شناسایی نمی‌شود. بر اساس بررسی‌های کارشناسی و با استناد به بیانیه‌های مراجع ذی‌صلاح کشور، بسیاری از این حوادث منشأ سایبری ندارند. بااین‌وجود همانطور که برای ریشه‌یابی و تحلیل سقوط هواپیما جعبه سیاه در آن تعبیه شده، یکی از پیش‌نیازهای زیرساختی در سازمان‌ها و صنایع، پیاده‌سازی و بهره‌گیری‌ از تجهیزات و رویه‌های ثبت، تحلیل و پایش رویدادهای امنیتی و عملکردی است تا بتوانیم در زمان وقوع حوادث و حملات سایبری یا سایبر-فیزیکی، فرایندهای جرم‌یابی سایبری (Forensic) را به شکل علمی و عملی انجام دهیم. متأسفانه علیرغم تلاش‌ها و زحمات مسئولین محترم و کارشناسان زحمت‌کش، آن‌گونه که باید در زمینه‌ی‌ پیاده‌سازی مناسب و جامع این پیش‌نیازها موفق نبوده‌ایم و لازم است با همت مضاعف این نقاط ضعف را تبدیل به نقطه قوت نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سمینار حملات سایبری در شبکه ها و سیستم های کنترل و اتوماسیون صنعتی

سمینار حملات سایبری در شبکه ها و سیستم های کنترل و اتوماسیون صنعتی

 سمیناری دیگری با موضوع بررسی تهدیدات امنیتی و حملات سایبری در شبکه ها و سیستم های کنترل و اتوماسیون صنعتی، اسکادا، تله متری و دیسپاچینگ در یکی از استانهای کشور برگزار شد. در این سمینار از واحد آموزش شرکت امان دعوت شد تا آخرین تهدیدات امنیتی و آسیب پذیری های سیستم های کنترل صنعتی و اسکادا را بررسی نماید. مخاطبین این سمینار کلیه مدیران صنایع و سازمان های حساس و حیاتی یکی از استان های کشور بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰